LUIZENPROTOCOL WIDAR VRIJESCHOOL GRONINGEN

Waarom een luizenprotocol?
We willen de verspreiding van hoofdluis voorkomen. Daarom hebben we regels opgesteld.

Hoofdluizen komen vaak voor bij kinderen. Daarom is school voor hoofdluis de ideale plek om zich te verspreiden. Dat willen we voorkomen.

We moeten er samen iets aan doen. Wat? Dat staat hieronder uitgelegd. Maar eerst lees je iets over de verspreiding van luizen. Bijvoorbeeld dat je ook als je schoon haar hebt luizen kunt krijgen.

1. Hoe verspreiden luizen zich?
  2. Hoe bestrijd je hoofdluis?
  3. Wat school van ouders verwacht
  4. Wat ouders van school mogen verwachten
  5. Het Luizen OpsporingsTeam (LOT)

1. Hoe verspreiden luizen zich?
Luizen verspreiden zich alleen via het haar. Schoon haar of vies haar: het maakt ze niet uit. Als je haren schoon zijn, kun je dus net zo makkelijk luizen krijgen.

Luizen lopen van hoofd naar hoofd. Ze kunnen niet vliegen, springen of zwemmen. Wel kunnen ze twee uur onder water overleven, terwijl ze zich stevig aan je haar vasthouden.

Luizen lopen van hoofd naar hoofd, en niet van jas naar jas. Los van een hoofd gaan ze heel snel dood. Een luizencape of luizenzak helpt daarom niet tegen het verspreiden van luizen. Je hoeft dus bij besmetting ook niet alle beddengoed, knuffels en kleding te wassen. Al geeft het misschien wel een schoon gevoel.

2. Hoe bestrijd je hoofdluis?
Je bestrijdt hoofdluis door het haar goed te kammen met een luizenkam. Alle luizen en ook luizeneitjes (neten) kun je zo uit het haar verwijderen. Hoofdluis kan ook bestreden worden met een luizendodende shampoo. Daarna moet je het haar nog twee weken iedere dag kammen met een luizenkam om eventueel achtergebleven levende neten te verwijderen. Lees alle tips in het rijtje links onderaan het protocol.

Voorkomen is beter dan verwijderen. Daarom probeert school verspreiding te voorkomen.

3. Wat school van ouders verwacht
  • Je controleert je kind(eren) regelmatig, ten minste iedere week, op hoofdluis. Dat doe je met de hand. Grondig en pluk voor pluk controleer je het gehele haar tot dicht op de hoofdhuid. Schenk extra aandacht aan plekken zoals achter de oren, in de nek, in de paardenstaart en de pony.

• Als je kind hoofdluis heeft, behandel je je kind meteen om de hoofdluis weg te krijgen.

• Je behandelt je kind door goed te kammen met een luizenkam en/of het haar te wassen met een luizendodend middel.

• Heeft je kind hoofdluis? Dan meld je het meteen aan de leerkracht en de 'luizenpluisouder'.

• Als je kind hoofdluis heeft, controleer je ook de andere leden van het gezin op besmetting.

• Je vindt het goed dat je kind(eren) op school regelmatig worden gecontroleerd op hoofdluis.

• Als school meldt dat er luizen gevonden zijn, behandel je je kind zo snel mogelijk na schooltijd.

4. Wat ouders van school mogen verwachten
  • School zorgt ervoor dat kinderen onder schooltijd regelmatig op hoofdluis worden gecontroleerd.

• School doet dit door per klas 2 ouders te vragen voor het LOT en een ouder te vragen dit team te coördineren.

• School brengt de ouders en leerkrachten op de hoogte van de regels door regelmatige bekendmaking van het luizenprotocol.

• Jaarlijks evalueert school het luizenprotocol. De directeur en de luizencoördinator stellen het zo nodig bij.

5. Het Luizen Opsporingsteam (LOT)
  • Het LOT zijn ouders, twee per klas, die door school worden benaderd. Onder schooltijd controleren zij alle kinderen in de klas op hoofdluis. Ze doen dat na iedere schoolvakantie; alle kinderen dienen tegelijk te worden gecontroleerd, anders is er kans op herbesmetting in de tussentijd.

• Heeft een kind hoofdluis? Dan geeft de ouder van het LOT dit direct door aan de coördinator (zie onder). De luizenouder meldt het ook bij de leerkracht.

• De coördinator neemt contact op met de ouders van het kind met hoofdluis, zodat die hun kind na schooltijd meteen kunnen behandelen.

• Als bij meer dan 10% van de leerlingen (3 of meer kinderen) in een klas luizen en/of neten worden gevonden, wordt de hele klas na 2 weken nogmaals gecontroleerd en wordt dit genoteerd op de lijst in de map.

• Bij slechts een enkel geval van luizen of neten controleert de LOT'er alleen die leerling opnieuw na 2 weken en registreert dat in de map.

• De ouders van het LOT houden op een lijst bij of er hoofdluis is gevonden bij een kind. Dat is om te kunnen zien hoeveel kinderen er hoofdluis hebben (meer of minder dan 10%). En ook om bij een volgende controle te kunnen zien of ouders het kind op een goede manier hebben kunnen behandelen.

• De lijst waarop dit wordt bijgehouden is privé en is alleen door de leerkrachten en door de LOT-ouders in te zien. Het LOT en de leerkrachten gaan er discreet mee om.

• Coördinator van het Luizen Opsporingsteam is Nadine Greiner (contactgegevens via school)

6. Wat school verder doet
  • Als je kind bij de hercontrole nog steeds luizen of neten heeft, neemt de leerkracht per mail contact met je op om je te laten weten dat de bestrijding aandacht verdient. Deze mail gaat in cc naar de coördinator.

• Als je kind bij de tweede hercontrole weer luizen of neten heeft, geeft de coördinator dit door aan de directeur. Er volgt dan een uitnodiging voor gesprek op school met de directie. Zo nodig schakelt school de GGD-schoolverpleegkundige in ter ondersteuning, of bij nalatigheid de leerplichtambtenaar, indien een kind moet verzuimen van school tot het luisvrij terugkeert.

Widar vrijeschool Groningen, januari 2018

Handige links: